POWIĘŹ – TKANKA WAŻNIEJSZA NIŻ MYŚLISZ– CYKL „TAJEMNICE KOBIECEGO CIAŁA” MAGAZYNU CLAUDIA.

Na lekcjach biologii w podstawówce ludzkie ciało przedstawiane jest jako szkielet, mięśnie i narządy wewnętrzne.

Zagłębiając się w temat nieco dokładniej zobaczymy, że każdy z narządów jest pokryty cienką błonką – powięzią, która integruje ciało tworząc ze wszystkimi narządami jeden skomplikowany układ.

Przygotowując dania np. z kurczaka zwróć uwagę na błonę, która pokrywa mięso – to właśnie powięź. Jest miękka, ale mocno trzyma się mięśnia. Ta błoniasta struktura zbudowana jest z tkanki łącznej włóknistej, najczęściej kojarzy się ją z narządami pomocniczymi mięśni. Nic bardziej mylnego. Otacza mięśnie, narządy wewnętrzne, naczynia krwionośne, nerwy, opony – integrując je, przenosząc informacje między nimi, umożliwiając ruch, zmianę pozycji ciała.


Powięź – tworzy kokon i ramę dla poszczególnych części ciała człowieka.

Chociaż powięź działa bez udziału naszej świadomości możemy mieć realny wpływ na jej stan.
Tkanka ta potrzebuje ruchu. Siedzący tryb życia może doprowadzić do utraty elastyczności i skutkować bólem, usztywnieniem i ograniczeniem ruchu. Jeśli wyobrazimy sobie, że powięź to opinająca nas koszulka – pociągając materiał w jednym punkcie poczujemy jak napina się na całej długości. Podobnie dzieje się z powięzią. Pamiętając, że tkanka oplata nas od głowy do stóp w każdym miejscu ciała, będzie angażowana w ruch nawet w odległym punkcie. Przy dysfunkcji taka sytuacja będzie utrzymywała powięź w napięciu cały czas.

W miejscu urazu dochodzi do zagęszczenia struktury powięzi, jej skrócenia co powoduje zmianę napięcia w całym ciele.

Wtedy w miejscach szczególnie narażonych pojawia się ból – który zaburza codzienne funkcjonowanie. Nieleczone problemy – gdy np. kulejemy ciało musi skompensować wzorzec ruchu w obrębie całego układu. Dając ból w obrębie kolan, bioder czy kręgosłupa itd.


Kiedy długo przebywamy w jednej pozycji np. podczas siedzenia przy komputerze, nieprawidłowa postawa powoduje przeciążenie powięzi karku i pleców – wpływa to nie tylko na mięśnie i kręgosłup ale też na układ nerwowy i krwionośny – min pogorszenie krążenia krwi w mózgu – dając spadek koncentracji i zmęczenie.

Garbienie się, odbije się również na powięzi brzucha i odcinka lędźwiowego wpływając na pracę narządów wewnętrznych klatki piersiowej i jamy brzucha – oddech spłyci się, trawienie będzie utrudnione. Powięź jest ciągle badana, ale już wiemy że ma na nią duży wpływ ogólny stan naszego ciała i komfort życia. Oprócz braku aktywności, źle znosi zbytnie przeciążenia fizyczne jak psychiczne – stres.

Jeśli chcesz za dbać o powięź kluczowe są ćwiczenia, masaż i dieta.

Trening powoduje zwiększenie gęstości i uporządkowanie struktury włókien. Dlatego do treningu powięzi najskuteczniejsze są ćwiczenia rozciągające ciało. Np. trening ogólnorozwojowy z rozciąganiem, rozciąganie dynamiczne i statyczne, joga, pilates, tai – chi, rolowanie. Dzięki rozciąganiu powięź jest stymulowana, zachowuje elastyczność, nie skleja się. Poprawia się przepływ płynów i nawodnienie każdego z ćwiczonych obszarów. Ćwiczenia te można wykonywać w każdym wieku, niezależnie od poziomu zaawansowania. To od nas zależy jaki sposób wybierzemy, aby regenerować ten cenny układ naszego organizmu.

Jak wszystkie tkanki ciała, powięź składa się z wody. Gdy jest nawodniona działa płynniej i sprawniej. Tak więc pij dużo wody.

Jeśli czujesz, że potrzebujesz dodatkowej porady lub terapii udaj się do gabinetu.

Fizjoterapeuta może balansować napięcia, przywrócić jej elastyczność i funkcjonalność, co poprawia zdolności regeneracyjne ciała. Techniki które wykorzystujemy najczęściej to masaże powięziowe, masażeklasyczne, uciski, suche igłowanie.

Jak dbać o powięź:

– nawadniaj się
– przeciągaj się wielokrotnie w ciągu dnia
– ćwicz i rozciągaj się
– rolluj się
– oddychaj głęboko
– dbaj o prawidłową postawę ciała
– udaj się do fizjoterapeuty

Ze Strefy leczenia Strefy profilaktyki
mgr Justyna Żyła