Niedawno przyszła do mnie pacjentka która skarżyła się na ból w odcinku szyjnym, sztywność karku, drętwiejące ręce i palce. Rano czuła dyskomfort przy wykonywaniu najprostszych ruchów szyi, czasami nawet ból i zawroty głowy. Podczas wywiadu uświadomiła sobie, że budzi się kilka razy w ciągu nocy.
Powodów takiego samopoczucia może być wiele, aby uzyskać odpowiedz najlepiej zapisz się na konsultację i diagnostykę do magistra fizjoterapii lub osteopaty. 

Faktyczna przyczyna dyskomfortu może być bardzo prosta, a trafna diagnoza pomoże pozbyć się dolegliwości na zawsze. 

W tym przypadku nieodzownym elementem leczenia jak i profilaktyki była analiza pozycji ciała w śnie, a także zadbanie o prawidłową pozycję w nocy. Oprócz terapii manualnej skoncentrowanej na obszarze klatki piersiowej, szyi i głowie, dobrałyśmy odpowiednią poduszkę ortopedyczną. 

Ponieważ w łóżku spędzamy około 8 godzin w ciągu doby to bardzo ważny element całego procesu rehabilitacyjnego oraz profilaktyki dolegliwości związanych z kręgosłupem szyjnym.

Prawidłowo dobrana poduszka podpiera kluczowe rejony kręgosłupa i głowy a także pozwala w pełnym wymiarze wykorzystać czas odpoczynku.

Dobierając poduszkę ortopedyczną zwróć uwagę na istotę ich działania. Mają za zadanie utrzymanie kręgosłupa w pozycji neutralnej co pozwala wyeliminować wszystkie lub część powodów nocnych wybudzeń a także porannej sztywności. Kręgosłup utrzymywany w pozycjach neutralnych (daleko od skrajnych zakresów ruchu) pozwala na prawidłowe rozluźnienie i ukrwienie tkanek.

BADANIA NAUKOWE WYKAZUJĄ, IŻ WPROWADZENIE PODUSZKI PODPIERAJĄCEJ ODCINEK SZYJNY KRĘGOSŁUPA W POZYCJI ANATOMICZNEJ ZMNIEJSZA DOLEGLIWOŚCI BÓLOWE SZYI I KARKU.

Inne badania wykazują z kolei, że nieodpowiednio dopasowane poduszki mogą wprowadzać kręgosłup szyjny w nadmierny wyprost i nasilają nieprzyjemne dolegliwości.
Ważne, nie istnieje jedna uniwersalna poduszka anatomiczna odpowiadająca wszystkim typom budowy i potencjalnym (nawet nieznanym) dysfunkcjom, a jedynie prawidłowo dobrana poduszka zapewnia pozycje anatomiczną (neutralną) i w konsekwencji pełen odpoczynek i regeneracje.
Dobierając poduszkę dla siebie zwróć uwagę na materiał z którego jest wykonana oraz jakie jest wypełnienie poduszki. Najważniejsza kwestią jest czy poduszka dobierana jest do rozmiarów ciała i pozycji w której śpisz najczęściej. Osoby śpiące na boku powinny wybrać poduszkę wyższą – taką która w leżeniu wypełni kąt pomiędzy podłożem a uchem. Z kolei leżąc na plecach wybierz poduszkę niższą. Wysokość poduszki możesz zmierzyć ustawiając się pod ścianą i mierząc (np. za pomocą palców) odległość którą dzieli Twoją głowę a ścianę. 
Osobiście używam i polecam w gabinecie poduszki Axis Sleeping Pillow które zaprojektowane zostały przez fizjoterapeutów, wykładowców akademickich Uniwersytetu Medycznego na podstawie doświadczeń w pracy z pacjentami z dolegliwościami bólowymi odcinka szyjnego kręgosłupa.
Podczas indywidulnego doboru mamy do dyspozycji poduszki w 6 rozmiarach, umożliwia to dopasowanie idealnego podłoża do spania dla osób o wszystkich rodzajach krzywizn, śpiących w różnych pozycjach, dla dzieci i dorosłych.

 

Ze Strefy leczeniaStrefy profilaktyki i Strefy Ruchu
Justyna Żyła