W GABINECIE FIZJOTERAPII I OSTEOPATII PRACUJE TECHNIKAMI DEDYKOWANYMI TERAPII NARZĄDÓW WEWNĘTRZNYCH, ZGŁASZAJĄ SIĘ DO MNIE PACJENCI CIERPIĄCY NA RÓŻNE DOLEGLIWOŚCI M.IN. BÓLE BRZUCHA POJAWIAJĄCE SIĘ PO POSIŁKU, WZDĘCIA, ZGAGĘ, ZAPARCIA.

Nierzadko rozwiązanie problemu zdrowotnego jest skomplikowane i wymaga wiedzy medycznej oraz odpowiednich technik z zakresu osteopatii wisceralnej. Każdą wizytę rozpoczynam od wywiadu w którym szczegółowo dopytuje pacjentów o ich tryb życia, dietę a także ile czasu przeznaczają na każdy posiłek. Okazuje się, że często mimo że jemy zdrowe produkty doskwierają nam różne dolegliwości trawienne a do tego otyłość brzuszna. Powodem może być po prosu zbyt szybkie jedzenie. 

SZYBKIE TEMPO ŻYCIA SPRAWIA, ŻE ŻYJEMY W STRESIE CZYLI JEMY TEŻ W STRESIE SZYBKO SPOŻYWAJĄC POSIŁKI.

Na pewno zdarzyło Ci się wyciągnąć coś z lodówki i szybko zjeść,  po chwili orientując się że nawet nie pamiętasz co miałaś w ustach, lub też pochłaniać posiłek w szybkim tempie przed pozostałymi towarzyszami stołu. 
Każdy posiłek wpływa na nasze samopoczucie, zdrowie i wagę, a nieprawidłowe nawyki mogą doprowadzić do wielu przewlekłych dolegliwości zdrowotnych. 

Wszyscy znają starą prawdę: jesteś tym co jesz – warto do niego dodać: ważne jak, gdzie i z kim jesz!

POZNAJMY PROCES TRAWIENIA

Proces trawienia odbywa się wieloetapowo i na każdym etapie, na spożyte pokarmy działają różne enzymy trawienne. Proces ten rozpoczyna się już w jamie ustnej gdzie każdy kęs poddawany jest działaniu amylazy ślinowej która wstępnie rozkłada posiłek. Jedząc szybko połykamy duże kawałki jedzenia i nie mieszamy ich z śliną utrudniając trawienie. Przy okazji połykając duże ilości powietrza powodując odbijanie oraz wzdęcia. 
Ze względu na zaburzenie trawienia już w jego początkowej fazie możemy spodziewać się konsekwencji żołądkowo – jelitowych, problemów z trawieniem i bólów żołądka. Zbyt szybkie jedzenie połączone z nieprawidłową dietą mogą przyczynić się do powstania dolegliwości trawiennych takich jak: niestrawność, zgaga czy wzdęcia. 

CO MÓWIĄ BADANIA NAUKOWE?

Badania naukowe ukazują związek pomiędzy szybkością jedzenia a zespołem metabolicznym. Badacze National Institutes of Health ostrzegają że choroba ta może stać się czynnikiem ryzyka udaru mózgu, chorób serca, cukrzycy typu 2, miażdżycy i otyłości tak częstym, że wyprzedzi nawet palenie papierosów! Zespół metaboliczny czyli zespół insulinooporności może dotknąć od 10-84% populacji. Osoby te szybciej tyją, mają wyższy poziom cukru, cholesterolu i tłuszczów we krwi.
Jednym z mniej groźnych konsekwencji szybkiego jedzenia jest przyrost wagi – tyjemy najczęściej zwiększając obwód talii. 

Źródło: canva.com

HORMONY

Głód kontrolowany jest przez hormony – grelinę i leptynę. 
Grelina jest wytwarzana w naszym żołądku i daje sygnał mózgowi, że zgromadziliśmy odpowiedni zapas cukru i składników odżywczych. 
Leptyna to hormon sytości, przeciwdziałający głodówce. Jego wydzielanie odbywa się głównie w tkance tłuszczowej. Informuje mózg, że dostarczyliśmy już odpowiednią ilość pożywienia. Proces uwalniania leptyny trwa ok 20 min więc spowalniając czas jedzenia dajemy szansę aby informacja o tym, że już jesteś najedzona doszła do mózgu.
Jedząc wolniej możemy schudnąć, za to przepełniony żołądek może powodować nadmierne wydzielanie kwasów żołądkowych i zgagę. Udowodniono naukowo że wydłużenie czasu przeżuwania zmniejsza ilość spożytych kalorii aż o 15% w stosunku do standardowego czasu jedzenia.
Psycholodzy, dietetycy i psychodietetycy  zauważają, że szybkie zjadanie posiłku powoduje obniżenie nastroju i dyskomfort psychiczny.

Wolne jedzenie wpływa na redukcje stresu.

Jak zapobiec skutkom szybkiego jedzenia:

• Przeznacz odpowiednią ilość czasu na każdy posiłek, weź kilka kęsów i odłóż widelec, zamień kilka zdań z tymi z którymi jesz obiad. 
• Licz ile razy gryziesz każdy kęs – powinno to być ok 5 – 20 x 
• Podczas jedzenia skoncentruj się na … jedzeniu. Nie oglądaj telewizji, nie czytaj książki, odłóż wszystkie poboczne czynności.
• Nie gódź się i nie doprowadzaj się do uczucia wilczego głodu, gdy nie będziesz głodna łatwiej będzie Ci jeść wolniej. Jedzenie to też przyjemność i warto celebrować ten moment.
• Jedz w swoim tempie, nie daj sobie narzucić tempa posiłku osoby z którą wspólnie do zjadamy. Nie poddawaj się presji otoczenia.

 

Ze Strefy leczeniaStrefy profilaktyki i Strefy Ruchu
Justyna Żyła